^W górę
  
  
  
Get Adobe Flash player

Logopeda

Zajęcia logopedyczne:

Dorota Wróbel

Beata Rumińska-Ćwik

 

Porady logopedy dla rodziców

Prawidłowy rozwój mowy dziecka wpływa na globalny rozwój jego osobowości. Dziecko poznaje otaczający świat dzięki rozumieniu mowy, a umiejętność mówienia pozwala mu wyrazić swoje spostrzeżenia, uczucia, pragnienia. Rozwój mowy dziecka przyspieszają częste kontakty słowne z otoczeniem. Zaniedbania w tym względzie mogą spowodować opóźnienie mowy u dziecka lub jej zaburzenia. Rodzice mogą zapewnić dziecku optymalne warunki dla prawidłowego rozwoju mowy już od momentu jego narodzin. Są bowiem osobami przebywającymi z dzieckiem najdłużej, mają więc największe możliwości wpływania na jego rozwój. Są też pierwszym i najważniejszym wzorem, który dziecko będzie próbowało naśladować. Istotnym elementem profilaktyki wad wymowy jest więc świadomość rodziców i najbliższego otoczenia dziecka.

RADY LOGOPEDYCZNE DLA RODZICÓW:

RODZICU!
• Zadbaj, aby u Twojego dziecka nie wykształcił się nawyk oddychania przez usta w dzień w czasie spoczynku i w nocy w czasie snu.
• Niech Twoje dziecko żuje, gryzie twarde pokarmy, zachęcaj je do zabaw usprawniających pracę języka i warg.
• Sprawdź u lekarza specjalisty , czy Twoje dziecko ma prawidłowy zgryz.
• Zadbaj, aby Twoje dziecko miało zdrowe zęby. Brak uzębienia, np. z powodu próchnicy może przyczyniać się do nieprawidłowej wymowy głosek.
• Mów do dziecka językiem normalnym, nie spieszczaj, nie naśladuj dziecinnej wymowy.
• Rozmawiaj z dzieckiem spokojnie i cierpliwie. Tzw. okres pytań i przekory (3-7) lat wymaga szczególnej ostrożności. Pozostawiaj wtedy inicjatywę dziecku do mówienia, nie zmuszaj go do wypowiedzi, co może wywołać gniew i upór.
• W rozmowie zachowaj naturalną intonację, nie podnoś głosu, unikaj ustawicznego poprawiania i wytykania błędów, które w tym czasie są normalne.
• Codziennie czytaj dziecku na głos, przynajmniej 20 minut, dziecko poprawia swoją wymowę, doskonali ją, starając się naśladować to, co słyszy od otoczenia. Dzięki głośnemu czytaniu dorosłego dziecko także wzbogaca swoje słownictwo, ćwiczy pamięć werbalną, zdolność koncentracji uwagi, umiejętność budowania zdań.
• Zachęcaj dziecko do wspólnego czytania poprzez odpowiedni wybór książek: niech będą w nich kolorowe ilustracje, zabawne historyjki.
• Podczas czytania niech twoje dziecko opowiada treść ilustracji, naśladuje różne odgłosy (np. szum wiatru, pukanie, odgłosy zwierząt). Wyrazy dźwiękonaśladowcze są doskonałym ćwiczeniem usprawniającym narządy artykulacyjne, przygotowują dziecko do wymowy kolejnych głosek.
• Kupuj swojemu dziecku (szczególnie małemu) książeczki dźwiękowe. Niech słucha tych dźwięków i je naśladuje.
• Zachęcaj dziecko do nauki wierszy na pamięć. Jest to doskonała forma ćwiczeń utrwalających wyrazistą wymowę.
• Systematycznie i staranie wykonuj ćwiczenia zalecone dziecku przez nauczyciela logopedę.
• Pamiętaj, że rozwój mowy nie u wszystkich dzieci przebiega jednakowo: u jednych szybciej, i te dzieci zaczynają mówić wcześniej, u innych zaś wolniej, co przejawia się późniejszymi początkami mowy i wolniejszym przyswajaniem sobie wymowy pewnych głosek. Różna może być kolejność pojawiania się poszczególnych głosek w trakcie rozwoju mowy. Większość zaburzeń u dzieci ma jednak charakter przejściowy i zanika samoistnie wraz z rozwojem dziecka i przy odpowiedniej stymulacji domu rodzinnego.

 

KĄCIK LOGOPEDYCZNY

logopeda Dorota Wróbel

Licznik odwiedzin:

Copyright © 2013. Przedszkole Samorządowe w Osieku n/Wisłą Rights Reserved.